Nordic Short Films: Joachim Trier

Procter fikk meg til å innse at jeg kunne ikke slippe unna min egen estetikk, forteller Joachim Trier.

Nordic Short Films er en unik dvd-utgivelse med nordiske kort- og novellefilmer. I forbindelse med utgivelsen presenterer vi her intervjuer med filmskaperne.

 

Hvordan startet arbeidet med Procter?

– Mens jeg svarer på disse spørsmålene holder jeg på å skyte en film på seks uker, jeg har drukket et glass vin… og forsøker å tenke 10 år tilbake i tid da jeg lagde denne kortfilmen. Jeg husker at jeg hadde sett mye på Bresson, Tarkovskij og Michael Bay. Jeg hadde akkurat gått ut av The National Film and TV School i London. Det fantes plutselig et budsjett tilgjengelig for en eksamensfilm i årskullet under meg, og de trengte en regissør. Så jeg gikk med på å skyte en kortfilm raskt hvis jeg samtidig fikk skrive et nytt manus sammen med Eskil Vogt. Den knappe tiden slo positivt ut fordi jeg ble tvunget til å stole på mine instinkter.

Hva var dine intensjoner med filmen?

– Som alltid, å lage noe vakkert.

 

Hva var den største utfordringen – kunstnerisk og teknisk?

– Den største tekniske utfordringen var en pyroteknisk scene med en brennende bil og sprinkel- og vannrigg – på en film nesten uten budsjett. Men siden jeg hadde satt meg fore å lage en film der et av temaene var forholdet mellom det traumatiske og det sublime, kom jeg ikke utenom den scenen. Jeg bør også nevne at dette var mitt første samarbeid med filmfotografen Jakob Ihre som jeg har jobbet med på en rekke prosjekter siden.

 

Hvordan ser du på resultatet i ettertid?

– Jeg har ærlig talt ikke sett filmen på mange år.

Hva var det viktigste du lærte av akkurat denne filmen?

– Den fikk meg til å innse at jeg kunne ikke slippe unna min egen estetikk. I mine tidligere kortfilmer hadde jeg eksperimentert en god del med ulike stiler. Med Procter oppdaget jeg at selv når jeg forsøkte å gjøre noe med nye samarbeidspartnere og en enklere fortelling, så var det sider ved meg selv og min måte å se på ting jeg ikke kom unna. Om det er positivt eller negativt, vet jeg ikke. Men å akseptere seg selv er definitivt en del av det å vokse. Jeg er fortsatt overbevist om at begrepet ”filmstil” i sin mest fundamentale betydning reflekterer regissørens personlighet.

 

Hva har filmen betydd for din karriere?

– Siden den vant noen priser så antar jeg at jeg ble lagt merke til av filmbyråkratiet. Med andre ord, det gjorde det mulig for meg å jobbe videre.

Synes du at nordiske filmer har en bestemt stemning eller tone?

– Lyset her oppe har utvilsomt en spesifikk kvalitet, men jeg er mer interessert i forskjellene enn i likhetene.

 

Ser du på deg selv som en nordisk regissør? Føler du deg knyttet til en bestemt nordisk tradisjon av historiefortelling eller til store nordiske kunstnere fra historien?

– Jeg kunne laget en lang liste med nordiske kunstnere som har inspirert meg: Bergman, Dreyer, Hammershøi, Munch, Doktor Kosmos… I dag velger jeg Knut Hamsun. Bøker som Sult og Mysterier gjorde sterkt inntrykk på meg i en periode under tenårene da jeg syntes at alt fra Norge sugde. Unntaket var muligens Jokke og Valentinerne.

 

Hvilken nordisk film i nyere tid har gjort størst inntrykk på deg?

– Körkarlen av Victor Sjöström, fordi jeg opplever den som kontemporær. Lars von Trier har aldri laget noe uinteressant. Roy Andersson er en stor filosof og har en så distinkt stil at han bringer alle sine disipler innen "Scandio-static-post-Tardi"-skolen for Mise-en-scène til skamme. Ruben Östlund har en autonom estetikk, noe jeg beundrer ham for. Jørgen Leth er en utrolig modig, intelligent og morsom filmskaper.

Hva er det beste og verste ved å produsere film gjennom et nordisk samarbeid?

– Et visst pedagogisk-demokratisk etos er vår dyd. Det kan desverre noen ganger også bli en fiende av interessant kunst.

 

Nordic Short Films er et samarbeid mellom Nordisk film- og tv-fond og de ledende nordiske filmmagasinene RUSHPRINT, Filmmagasinet Ekko, svenske FLM og finske Episodi.

 

Om du slår til på vårt abonnementstilbud får du Nordic Short Films-dvden med på kjøpet: ABONNEMENT MED DVD

 

Les intervjuer med flere av filmskaperne på Nordic Short Films:

Roy Andersson

Marius Holst

Bobbie Peers

Ruben Östlund

Jens Jonsson

Bo Hr. Hansen

Grimur Hákonarson

Saara Saarela

 

2 kommentarer til Nordic Short Films: Joachim Trier

  1. Forstår ikke hvorfor denne filmen kom med på DVDen i det hele tatt. Greit nok at Norge har lyst å selge Trier til utlandet, og skape oppmerksomhet rundt seg selv, men det finnes da mange flere langt bedre norske kortfilmer enn «Procter».

  2. Om du leser nærmere om hvorfor vi har valgt ut disse filmene, så vil du se at vi fokuserer på regissører som senere har blitt større profiler – mao filmskapere som har gått videre og laget langfilmer med et distinkt preg (med Bobbie Peers som unntaket)

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Nordic Short Films: Joachim Trier

Procter fikk meg til å innse at jeg kunne ikke slippe unna min egen estetikk, forteller Joachim Trier.

Nordic Short Films er en unik dvd-utgivelse med nordiske kort- og novellefilmer. I forbindelse med utgivelsen presenterer vi her intervjuer med filmskaperne.

 

Hvordan startet arbeidet med Procter?

– Mens jeg svarer på disse spørsmålene holder jeg på å skyte en film på seks uker, jeg har drukket et glass vin… og forsøker å tenke 10 år tilbake i tid da jeg lagde denne kortfilmen. Jeg husker at jeg hadde sett mye på Bresson, Tarkovskij og Michael Bay. Jeg hadde akkurat gått ut av The National Film and TV School i London. Det fantes plutselig et budsjett tilgjengelig for en eksamensfilm i årskullet under meg, og de trengte en regissør. Så jeg gikk med på å skyte en kortfilm raskt hvis jeg samtidig fikk skrive et nytt manus sammen med Eskil Vogt. Den knappe tiden slo positivt ut fordi jeg ble tvunget til å stole på mine instinkter.

Hva var dine intensjoner med filmen?

– Som alltid, å lage noe vakkert.

 

Hva var den største utfordringen – kunstnerisk og teknisk?

– Den største tekniske utfordringen var en pyroteknisk scene med en brennende bil og sprinkel- og vannrigg – på en film nesten uten budsjett. Men siden jeg hadde satt meg fore å lage en film der et av temaene var forholdet mellom det traumatiske og det sublime, kom jeg ikke utenom den scenen. Jeg bør også nevne at dette var mitt første samarbeid med filmfotografen Jakob Ihre som jeg har jobbet med på en rekke prosjekter siden.

 

Hvordan ser du på resultatet i ettertid?

– Jeg har ærlig talt ikke sett filmen på mange år.

Hva var det viktigste du lærte av akkurat denne filmen?

– Den fikk meg til å innse at jeg kunne ikke slippe unna min egen estetikk. I mine tidligere kortfilmer hadde jeg eksperimentert en god del med ulike stiler. Med Procter oppdaget jeg at selv når jeg forsøkte å gjøre noe med nye samarbeidspartnere og en enklere fortelling, så var det sider ved meg selv og min måte å se på ting jeg ikke kom unna. Om det er positivt eller negativt, vet jeg ikke. Men å akseptere seg selv er definitivt en del av det å vokse. Jeg er fortsatt overbevist om at begrepet ”filmstil” i sin mest fundamentale betydning reflekterer regissørens personlighet.

 

Hva har filmen betydd for din karriere?

– Siden den vant noen priser så antar jeg at jeg ble lagt merke til av filmbyråkratiet. Med andre ord, det gjorde det mulig for meg å jobbe videre.

Synes du at nordiske filmer har en bestemt stemning eller tone?

– Lyset her oppe har utvilsomt en spesifikk kvalitet, men jeg er mer interessert i forskjellene enn i likhetene.

 

Ser du på deg selv som en nordisk regissør? Føler du deg knyttet til en bestemt nordisk tradisjon av historiefortelling eller til store nordiske kunstnere fra historien?

– Jeg kunne laget en lang liste med nordiske kunstnere som har inspirert meg: Bergman, Dreyer, Hammershøi, Munch, Doktor Kosmos… I dag velger jeg Knut Hamsun. Bøker som Sult og Mysterier gjorde sterkt inntrykk på meg i en periode under tenårene da jeg syntes at alt fra Norge sugde. Unntaket var muligens Jokke og Valentinerne.

 

Hvilken nordisk film i nyere tid har gjort størst inntrykk på deg?

– Körkarlen av Victor Sjöström, fordi jeg opplever den som kontemporær. Lars von Trier har aldri laget noe uinteressant. Roy Andersson er en stor filosof og har en så distinkt stil at han bringer alle sine disipler innen "Scandio-static-post-Tardi"-skolen for Mise-en-scène til skamme. Ruben Östlund har en autonom estetikk, noe jeg beundrer ham for. Jørgen Leth er en utrolig modig, intelligent og morsom filmskaper.

Hva er det beste og verste ved å produsere film gjennom et nordisk samarbeid?

– Et visst pedagogisk-demokratisk etos er vår dyd. Det kan desverre noen ganger også bli en fiende av interessant kunst.

 

Nordic Short Films er et samarbeid mellom Nordisk film- og tv-fond og de ledende nordiske filmmagasinene RUSHPRINT, Filmmagasinet Ekko, svenske FLM og finske Episodi.

 

Om du slår til på vårt abonnementstilbud får du Nordic Short Films-dvden med på kjøpet: ABONNEMENT MED DVD

 

Les intervjuer med flere av filmskaperne på Nordic Short Films:

Roy Andersson

Marius Holst

Bobbie Peers

Ruben Östlund

Jens Jonsson

Bo Hr. Hansen

Grimur Hákonarson

Saara Saarela

 

2 Responses to Nordic Short Films: Joachim Trier

  1. Forstår ikke hvorfor denne filmen kom med på DVDen i det hele tatt. Greit nok at Norge har lyst å selge Trier til utlandet, og skape oppmerksomhet rundt seg selv, men det finnes da mange flere langt bedre norske kortfilmer enn «Procter».

  2. Om du leser nærmere om hvorfor vi har valgt ut disse filmene, så vil du se at vi fokuserer på regissører som senere har blitt større profiler – mao filmskapere som har gått videre og laget langfilmer med et distinkt preg (med Bobbie Peers som unntaket)

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY