En kortere vei til langfilm?

– Nåløyet er trangt for debutanter. Det er viktig å ivareta kontinuiteten, men samtidig må man sørge for rekruttering, sier Ivar Køhn, som er positiv til innspillet om økt satsning på lavbudsjett.

Forrige uke tok en gruppe filmskapere til orde for en økt satsning på lavbudsjettfilm fra NFI. I kommentaren deres foreslo de en omdisponering av midlene i ”Nye veier til korte filmer”-ordningen, i stedet for å gå til novellefilm burde noe av midlene gå til lavbudsjettslangfilm.

Avdelingsdirektør i Utviklings- og produksjonsavdelingen i NFI Ivar Køhn er positiv til innspillet.

– Vi synes det er et interessant forslag. Disse tankene har vært lansert for oss tidligere. Vi har ikke konkludert med hvordan vi skal gjøre dette, men det er noe vi vil se videre på. Vi ser på om dette kan komme innen ”Nye Veier”-ordningen. Det å legge om systemet med budsjett og så videre tar tid, men dette er noe vi vil diskutere fra neste år.

Noe av motivasjonen bak forslaget var at det har blitt vanskeligere å komme gjennom for debutanter. Forslaget er ment å gi regissører en fast-track ordning slik at de skal slippe å sitte på vent host NFI i flere år.

– Nåløyet er trangt for debutanter akkurat nå. Dette er noe vi jobber veldig aktivt for å møte. De hadde tilsvarende problemer i Danmark for noen år siden. Bare for noen år siden var problemet i Norge motsatt, at vi hadde mange debutanter, men lite kontinuitet. Det er viktig å ivareta kontinuiteten, men samtidig må man sørge for å åpne for rekruttering av nye filmskapere, sier Køhn.

Talentordningen ”Nye veier” har eksistert i noen år nå, uten at det har blitt gjort endringer, nå mener Køhn det er på tide å se på hvilke endringer som bør gjøres.

– Vi er veldig fornøyd med ordningen, men nå må vi se på hvordan vi kan forbedre den på bakgrunn av de erfaringene vi har gjort oss. Det er jo også muligheter innenfor Nye veier til korte filmer slik ordningen er i dag. I dag har det vært gjort mest kortere novellefilmer, men vi har jo muligheter til å gå opp mot 60 minutter spilletid. Det kan være noe vi kan utnytte bedre.

Køhn forteller at de har fått inn få lavbudsjettsprosjekter til konsulentordningen.

– Få av de lavbudsjettsfilmene som har vært produsert har blitt gjort innenfor NFI-systemet. Det kommer også av at vi vil at folk skal ha ordentlig betalt og ha gode arbeidsforhold. Ofte er disse lavbudsjettsprosjektene egentlig ikke lavbudsjett om man tar arbeidskredittene med i beregningen.

– Det lages mye film utenfor systemet og vi ser at det er en del debutanter der. Etterhåndsstøtten er en ventil som muliggjør produksjon utenfor vårt system. Det er positivt, men en del av disse filmene hadde hatt godt av å ha blitt laget innenfor vårt system. Både fordi de burde hatt høyere budsjett og fordi prosjektene som går gjennom oss blir stilt en del formelle krav, som disse filmene hadde hatt godt av.

Selv om lavbudsjett kan være en mulighet for å gjøre veien kortere for debutanter, mener Køhn det er viktig at man ikke gjør debutfilm synonymt med lavbudsjett.

– Et av de store spørsmålene er om man skal være nødt til å debutere med lavbudsjettfilm. Det passer for noen, men ikke for alle.

 

Les det opprinnelige innlegget:

– Omdisponer midlene!
 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

En kortere vei til langfilm?

– Nåløyet er trangt for debutanter. Det er viktig å ivareta kontinuiteten, men samtidig må man sørge for rekruttering, sier Ivar Køhn, som er positiv til innspillet om økt satsning på lavbudsjett.

Forrige uke tok en gruppe filmskapere til orde for en økt satsning på lavbudsjettfilm fra NFI. I kommentaren deres foreslo de en omdisponering av midlene i ”Nye veier til korte filmer”-ordningen, i stedet for å gå til novellefilm burde noe av midlene gå til lavbudsjettslangfilm.

Avdelingsdirektør i Utviklings- og produksjonsavdelingen i NFI Ivar Køhn er positiv til innspillet.

– Vi synes det er et interessant forslag. Disse tankene har vært lansert for oss tidligere. Vi har ikke konkludert med hvordan vi skal gjøre dette, men det er noe vi vil se videre på. Vi ser på om dette kan komme innen ”Nye Veier”-ordningen. Det å legge om systemet med budsjett og så videre tar tid, men dette er noe vi vil diskutere fra neste år.

Noe av motivasjonen bak forslaget var at det har blitt vanskeligere å komme gjennom for debutanter. Forslaget er ment å gi regissører en fast-track ordning slik at de skal slippe å sitte på vent host NFI i flere år.

– Nåløyet er trangt for debutanter akkurat nå. Dette er noe vi jobber veldig aktivt for å møte. De hadde tilsvarende problemer i Danmark for noen år siden. Bare for noen år siden var problemet i Norge motsatt, at vi hadde mange debutanter, men lite kontinuitet. Det er viktig å ivareta kontinuiteten, men samtidig må man sørge for å åpne for rekruttering av nye filmskapere, sier Køhn.

Talentordningen ”Nye veier” har eksistert i noen år nå, uten at det har blitt gjort endringer, nå mener Køhn det er på tide å se på hvilke endringer som bør gjøres.

– Vi er veldig fornøyd med ordningen, men nå må vi se på hvordan vi kan forbedre den på bakgrunn av de erfaringene vi har gjort oss. Det er jo også muligheter innenfor Nye veier til korte filmer slik ordningen er i dag. I dag har det vært gjort mest kortere novellefilmer, men vi har jo muligheter til å gå opp mot 60 minutter spilletid. Det kan være noe vi kan utnytte bedre.

Køhn forteller at de har fått inn få lavbudsjettsprosjekter til konsulentordningen.

– Få av de lavbudsjettsfilmene som har vært produsert har blitt gjort innenfor NFI-systemet. Det kommer også av at vi vil at folk skal ha ordentlig betalt og ha gode arbeidsforhold. Ofte er disse lavbudsjettsprosjektene egentlig ikke lavbudsjett om man tar arbeidskredittene med i beregningen.

– Det lages mye film utenfor systemet og vi ser at det er en del debutanter der. Etterhåndsstøtten er en ventil som muliggjør produksjon utenfor vårt system. Det er positivt, men en del av disse filmene hadde hatt godt av å ha blitt laget innenfor vårt system. Både fordi de burde hatt høyere budsjett og fordi prosjektene som går gjennom oss blir stilt en del formelle krav, som disse filmene hadde hatt godt av.

Selv om lavbudsjett kan være en mulighet for å gjøre veien kortere for debutanter, mener Køhn det er viktig at man ikke gjør debutfilm synonymt med lavbudsjett.

– Et av de store spørsmålene er om man skal være nødt til å debutere med lavbudsjettfilm. Det passer for noen, men ikke for alle.

 

Les det opprinnelige innlegget:

– Omdisponer midlene!
 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY