På date med Emmy

Med to Emmy-nominasjoner var målsetningene bak Emmy 2007 for lengst nådd. Men det ble ingen priser på teamene bak Elias og Gutta boys. Rushprint var til stede under nattens spennende prisdryss i New York.

Med to Emmy-nominasjoner var målsetningene bak Emmy 2007 for lengst nådd. Men det ble ingen priser på teamene bak Elias og Gutta boys. Rushprint var til stede under nattens spennende prisdryss i New York.

Av Karsten Meinich, New York

Den norske delegasjonen på over 30 personer som har reist til New York for å dra på Emmy, har utrettet en hel del i løpet av de få dagene i supermetropolen. Rushprint har fulgt løypa, og bevitnet både et arrangement vi som film- og TV-nasjon bør være svært stolte over at vi tar del i – og samtidig har mye å lære av. Verden produserer ganske enkelt utrolig mye bra TV, og skal vi hevde oss må vi også gjøre det. Dette ligger til grunn for at vi har en Emmy-komité, hvis mål er en nominasjon i 2007.

Sånn sett hadde den norske bransjen allerede vunnet, da gallaen på Hilton hadde kommet til kategorien for beste barn- og ungdomsproduksjon og Susan Sarandon utropte britiske Sugar Rush som vinner.

For målet er allerede nådd et år i forveien. Dette er en bekreftelse fra verden om at arbeidet som krever så mye, blir sett og anerkjent av de beste.

Men på tross av at nominasjonen var en seier i seg selv, har likevel produsentene Olav Øen og John M. Jacobsen glitret litt ekstra i øynene når spørsmålet om hva de ville gjøre om de vant, ble stilt. Etter nattens seremoni var dette dessverre ikke lenger en problemstilling, da vi møter dem i lobbyen.

Er det en trøst at ingen av dere vant?

– Nei, så absolutt ikke, kimer de smokingkledde nordmenn i kor, vi hadde mye heller sett at prisen gikk til Norge, samme hvem.

– Men at en britisk produksjon fikk den var vel som forventet. Det er et tankekors forøvrig at 6 av 9 priser som ble delt ut under nattens International Emmy Awards gikk til britiske produksjoner, sier Jacobsen.

– Vi fryktet et øyeblikk at vi var kommet til den britiske internasjonale Emmy-utdelingen, skyter manusforfatter på Gutta Boys, Axel Hellstenius, inn med et stikk av skuffelse.

– Vi har begge produksjoner som er under vingene til Emmy 2007-kampanjen, forteller Øen.
– Så vi håper at det kan bli revansj neste år. Det er motiverende å tenke på at vi allerede er gode nok for dette selskapet.

I løpet av helgen før gallaen avholdt Emmy-akademiet en liten TV-festival for de tilreisende, hvor det blant annet ble vist presentasjoner av de nominerte, og holdt paneler med aktuelle debatter og temaer for TV-industrien. Inntrykket man sitter igjen med er at den internasjonale Emmy-prisen absolutt ikke er en annenrangs utmerkelse i skyggen av den amerikanske Emmy. Kvaliteten på de nominerte programmene var svært høy, og særlig i kategorien for beste barne- eller ungdomsprogram – der begge de norske var nominert.

– Det er helt åpenbart at den britiske serien som vant, Sugar Rush, er kjempegod. Den imponerte oss alle under presentasjonen søndag. Men den er veldig dristig, og spørsmålet er vel om den hører hjemme i kategorien, sa Jacobsen fra Filmkameratene, før han føyde til at han absolutt ikke hadde noe negativt å si om selve serien, men derimot om Emmy-akademiet kan evaluere kategori-slusingen for årene som kommer.

– Jeg vet ikke om min trettenåring skal se mor bli tatt bakfra av snekkeren, føyde Olav Øen til om den freske britiske serien som omhandler homoseksualitet, voldtekt, og en familie i oppbrudd (en representant fra en norsk TV-kanal ble overhørt i samtale med britene om kjøp for visning, så forhåpentligvis får vi se den på norsk TV neste år!)

Bidragene i kategorien var svært variert. Et fellestrekk er den høye produksjonskvaliteten, og det merkbare alvoret som hver produksjon hadde lagt ned i sitt arbeid for å lage underholdning til barn og unge. Flere utenlandske delegater har kontaktet nordmennene med skamros og forundring, om alt fra skuespillerinstruksjon av de unge skuespillerne i Gutta Boys til det dataanimerte vannet («it looks so real») i Elias.

Nå kan vi se frem mot Emmy 2007 – og forhåpentligvis kan kampanjen, og komiteen vi har, motivere til det som egentlig er det eneste som betyr noe: Å lage alvorlig godt TV, for alle aldre og i alle sjangere. Slik får man en date med Emmy.

SE RUSHPRINTS EGNE VIDEOOPPTAK FRA BACKSTAGE UNDER EMMY-KVELDEN: BACKSTAGE

På date med Emmy

Med to Emmy-nominasjoner var målsetningene bak Emmy 2007 for lengst nådd. Men det ble ingen priser på teamene bak Elias og Gutta boys. Rushprint var til stede under nattens spennende prisdryss i New York.

Med to Emmy-nominasjoner var målsetningene bak Emmy 2007 for lengst nådd. Men det ble ingen priser på teamene bak Elias og Gutta boys. Rushprint var til stede under nattens spennende prisdryss i New York.

Av Karsten Meinich, New York

Den norske delegasjonen på over 30 personer som har reist til New York for å dra på Emmy, har utrettet en hel del i løpet av de få dagene i supermetropolen. Rushprint har fulgt løypa, og bevitnet både et arrangement vi som film- og TV-nasjon bør være svært stolte over at vi tar del i – og samtidig har mye å lære av. Verden produserer ganske enkelt utrolig mye bra TV, og skal vi hevde oss må vi også gjøre det. Dette ligger til grunn for at vi har en Emmy-komité, hvis mål er en nominasjon i 2007.

Sånn sett hadde den norske bransjen allerede vunnet, da gallaen på Hilton hadde kommet til kategorien for beste barn- og ungdomsproduksjon og Susan Sarandon utropte britiske Sugar Rush som vinner.

For målet er allerede nådd et år i forveien. Dette er en bekreftelse fra verden om at arbeidet som krever så mye, blir sett og anerkjent av de beste.

Men på tross av at nominasjonen var en seier i seg selv, har likevel produsentene Olav Øen og John M. Jacobsen glitret litt ekstra i øynene når spørsmålet om hva de ville gjøre om de vant, ble stilt. Etter nattens seremoni var dette dessverre ikke lenger en problemstilling, da vi møter dem i lobbyen.

Er det en trøst at ingen av dere vant?

– Nei, så absolutt ikke, kimer de smokingkledde nordmenn i kor, vi hadde mye heller sett at prisen gikk til Norge, samme hvem.

– Men at en britisk produksjon fikk den var vel som forventet. Det er et tankekors forøvrig at 6 av 9 priser som ble delt ut under nattens International Emmy Awards gikk til britiske produksjoner, sier Jacobsen.

– Vi fryktet et øyeblikk at vi var kommet til den britiske internasjonale Emmy-utdelingen, skyter manusforfatter på Gutta Boys, Axel Hellstenius, inn med et stikk av skuffelse.

– Vi har begge produksjoner som er under vingene til Emmy 2007-kampanjen, forteller Øen.
– Så vi håper at det kan bli revansj neste år. Det er motiverende å tenke på at vi allerede er gode nok for dette selskapet.

I løpet av helgen før gallaen avholdt Emmy-akademiet en liten TV-festival for de tilreisende, hvor det blant annet ble vist presentasjoner av de nominerte, og holdt paneler med aktuelle debatter og temaer for TV-industrien. Inntrykket man sitter igjen med er at den internasjonale Emmy-prisen absolutt ikke er en annenrangs utmerkelse i skyggen av den amerikanske Emmy. Kvaliteten på de nominerte programmene var svært høy, og særlig i kategorien for beste barne- eller ungdomsprogram – der begge de norske var nominert.

– Det er helt åpenbart at den britiske serien som vant, Sugar Rush, er kjempegod. Den imponerte oss alle under presentasjonen søndag. Men den er veldig dristig, og spørsmålet er vel om den hører hjemme i kategorien, sa Jacobsen fra Filmkameratene, før han føyde til at han absolutt ikke hadde noe negativt å si om selve serien, men derimot om Emmy-akademiet kan evaluere kategori-slusingen for årene som kommer.

– Jeg vet ikke om min trettenåring skal se mor bli tatt bakfra av snekkeren, føyde Olav Øen til om den freske britiske serien som omhandler homoseksualitet, voldtekt, og en familie i oppbrudd (en representant fra en norsk TV-kanal ble overhørt i samtale med britene om kjøp for visning, så forhåpentligvis får vi se den på norsk TV neste år!)

Bidragene i kategorien var svært variert. Et fellestrekk er den høye produksjonskvaliteten, og det merkbare alvoret som hver produksjon hadde lagt ned i sitt arbeid for å lage underholdning til barn og unge. Flere utenlandske delegater har kontaktet nordmennene med skamros og forundring, om alt fra skuespillerinstruksjon av de unge skuespillerne i Gutta Boys til det dataanimerte vannet («it looks so real») i Elias.

Nå kan vi se frem mot Emmy 2007 – og forhåpentligvis kan kampanjen, og komiteen vi har, motivere til det som egentlig er det eneste som betyr noe: Å lage alvorlig godt TV, for alle aldre og i alle sjangere. Slik får man en date med Emmy.

SE RUSHPRINTS EGNE VIDEOOPPTAK FRA BACKSTAGE UNDER EMMY-KVELDEN: BACKSTAGE

MENY